Het aangaan van een verbinding met klanten, leden of cliënten - bijvoorbeeld in de vorm van een lidmaatschap - speelt een belangrijke rol bij veel organisaties. Ook Voor Elkaar Holding is als onderdeel van coöperatie DELA geïnteresseerd in de vraag: Hoe nemen mensen de organisaties waar waarmee ze te maken krijgen? Hoe verbonden voelen ze zich? Voor Elkaar Holding wil meer invulling kunnen geven aan de thema’s lidmaatschap en verbinding. Een grondige verkenning gaat daaraan vooraf. Vragen die we ons stellen, zijn bijvoorbeeld: Van welke organisaties voelen mensen zich echt lid en waarom is dat zo? Welke rol spelen betrokkenheid, meedenken, meedoen, meebeslissen, zeggenschap en natuurlijk verbinding daarbij? Met deze focusgroep hebben we de beleving rondom lidmaatschap en verbinding onderzocht.
Lid of klant? De beleving wisselt sterk
Hoe mensen hun lidmaatschap bij een organisatie waarnemen, zegt iets over de relatie of verbinding die ze met de organisatie hebben. Uit de focusgroep is naar voren gekomen dat die waarneming sterk verschilt. Niet alleen tussen mensen, maar ook per moment of dienstverlening. De ene persoon voelt zich lid van Ziggo of een andere organisatie, de andere voelt zich meer klant. Een jaar later kan dat precies andersom zijn, mede gebaseerd op de ervaring. Een ander voorbeeld is de gemeente. Binnen die context voelen mensen zich burger of inwoner, maar moeten ze een nieuw paspoort ophalen, zijn ze weer meer klant.
Eerste, initiële houding: lidmaatschap, moet dat nou echt?!
Verbinding en lidmaatschap worden door mensen dus op verschillende manieren beleefd. De eerste, initiële houding laat een lage betrokkenheid en zelfs wat afweer zien. In onze focusgroep namen we de volgende associaties waar:
Verdiepingsslag: lidmaatschap kan een échte meerwaarde hebben
Voorbij de initiële, relatief negatieve beleving rondom lidmaatschap, kwam uit de focusgroep naar voren dat bepaalde verbindende concepten wel degelijk kunnen leiden tot enthousiasme en een hoge mate van betrokkenheid. Bij deze concepten hebben mensen het gevoel dat ze echt iets bijdragen aan de samenleving – doordat ze mensen aan elkaar verbinden en de solidariteit versterken. Daarnaast zijn ze concreet en de mensen kunnen zich er echt iets bij voorstellen.
Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld:
Hoe kunnen organisaties een waardevolle verbinding aangaan met hun klanten?
Om de verbinding die mensen voelen met een organisatie positief vorm te kunnen geven, moet de initiële, negatieve reactie van mensen overwonnen worden. Hoe lukt het organisaties om mensen de waarde van bijvoorbeeld een lidmaatschap of een andere vorm van verbinding te laten inzien en een ‘mindset van enthousiasme’ aan te wakkeren? Uit onze focusgroep komen de volgende inzichten naar voren:
Het helpt als er een lokaal haakje is of het lidmaatschap aansluit bij een bestaande gemeenschap. Bij dit soort concepten ontstaat al snel intermenselijk contact, waardoor de betrokkenheid wordt versterkt. Daarnaast is het een voordeel als er een connectie is met een groter levensthema, zoals het einde van het leven (o.a. coöperatie DELA) of bij de domeinen die worden bediend door Voor Elkaar Holding. Een lidmaatschap stoelt dan vaker op een oprecht verlangen naar solidariteit, verbinding en wederkerigheid, en overstijgt het niveau van ‘het commerciële moetje’. Dit zijn waardevolle inzichten voor ons en onze portfoliobedrijven.
Verdere learnings: ga op de juiste manier in gesprek
Opvallend bij deze focusgroep was de aanwezigheid van twee compleet verschillende, vaak tegenovergestelde belevingen binnen dezelfde persoon. Of, twee werkelijkheden in één mens. De eerste, initiële mening is daarbij vaak afwijzend of in lijn met oppervlakkige gevoelens ten opzichte van ‘de huidige maatschappij’. De verdiepende beleving komt veel dichter in de buurt bij wat er echt leeft bij een persoon. Deze verdiepende laag kan worden aangeboord door op de juiste manier in gesprek te gaan met elkaar. Gesprekstechnieken die vertragen, uitzoomen en invoelen (o.a. door op de juiste momenten door te vragen en écht te luisteren) brengen waardevolle informatie aan de oppervlakte. Kwalitatief onderzoek biedt op dit vlak een meerwaarde ten opzichte van enquêtes of andere kwantitatieve methodes, die sneller ‘blijven hangen’ bij de eerste, initiële beleving.
Laat van je horen!
Wil je met ons van gedachten wisselen rondom de thema’s lidmaatschap, verbinding, mantelzorgondersteuning of financiële zorg en planning? We komen heel graag met je in contact.
Neem via de contactbutton contact met ons op!
* Aan de sessie over lidmaatschap en verbinding hebben 16 mensen deelgenomen, die we gedurende twee dagen hebben gesproken.
Benieuwd naar de uitkomsten van onze eerdere focusgroep? Hier lees je alles over ons gesprek met mensen over persoonlijke financiën.